انواع روش های عایق کاری ساختمان

  1. خانه
  2. chevron_right
  3. دسته بندی نشده
  4. chevron_right
  5. انواع روش های عایق کاری ساختمان

انواع روش های عایق کاری ساختمان

  •  عایق کاری داخلی : در این روش با افزودن یک لایه عایق حرارتی در سمت وجه داخل عایق کاری صورت می گیرد.
  • عایق کاری خارجی: در این روش با افزودن یک لایه عایق حرارتی در سمت وجه خارج کار عایق کاری صورت می گیرد.

عایق کاری از داخل به هدف به حداقل رسانیدن اینرسی حرارتی در ساختمان انجام می شود و در عایق کاری از خارج اینرسی حرارتی در حداکثر است ولی نوسان دمای داخل ساختمان کاهش می‌یابد و با تنظیم دما در محدوده آسایش انسان, می توان دما را در حد مطلوب ثابت نگهداری نمود.
عایق کاری حرارتی از خارج برای ساختمان هایی که استفاده مداوم دارند مانند مناطق مسکونی مناسب تر است ولی عایق کاری حرارتی از داخل برای ساختمان‌هایی که استفاده از آن مقطعی یا منقطع است به ویژه ادارات مناسب تر است.

به کار بردن عایق در دیواره های ساختمان اثرات زیادی در جلوگیری از انرژی خواهد داشت, مشروط بر آنکه از نفوذ هوا به داخل ساختمان جلوگیری شود. به عبارت دیگر این دو لازم و ملزوم همدیگر هستند و بایستی با هم انجام شوند تا کارایی مورد نظر را داشته باشند.

درزیر شماتیک اجرای عایق در اجزا مختلف ساختمانی نمایش داده شده اند:

شماتیک اجرای عایق

استفاده از عایق پشم سنگ (پانل) در دیوارهای داخلی و خارجی:
  1. از عایق‌های پانل در دو حالت دیواره‌های بدون سازه و دیواره‌های همراه با سازه می‌توان استفاده نمود. دیوارهای بدون سازه متشکل از یک‌لایه عایق پشم سنگ که با گچ پوشانده شده و توسط چسب خمیری مخصوص مستقیماً به دیوار متصل می‌شود، می‌باشند. مزیت این روش سهولت در نصب و اجرای عایق‌کاری می‌باشد.
  2.  عایق‌های پشم سنگ (پانل) در ساختارهای همراه با سازه بر روی زیرسازی فلزی به دیوار متصل می‌گردند. مزیت این روش آن است که امکان عبور تجهیزات تأسیساتی به‌راحتی میسر می‌گردد و دیگر مشکلاتی مثل ناشاقول بودن دیوار را شاهد نمی‌باشیم. در این روش عایق‌کاری معمولاً از عایق‌های پانلی یک‌طرف آلومینیوم و یا دو طرف آلومینیوم استفاده می‌کنند.
  3.  دیوارهای داخلی به‌صورت دیوارهای جداکننده اجرا می‌گردند. فضای بین این دیوارها را جهت بهبود در صرفه‌جویی در مصرف انرژی و جلوگیری از آلودگی صوتی می‌توان به‌وسیله انواع عایق‌های پشم سنگ عایق‌کاری نمود.

اگر قطعات فلزی از داخل عایق عبور نمایند به شکل پل حرارتی عمل نموده و حرارت را از داخل عایق عبور می‌دهند؛ بنابراین اتصالات و قطعات فلزی که حالت پل حرارتی ایجاد می‌کنند را باید به حداقل رسانید؛ و حتی‌الامکان از اتصالات و قطعات پلاستیکی استفاده نمود.

نمونه یک ساختمان عایق شده در برابر حرارت، صوت و آتش

نمونه یک ساختمان عایق شده

مراحل عایق‌کاری دیوار خارجی

عایق کاری دیوار

مراحل عایق‌کاری سقف

مراحل عایق‌کاری سقف

 

مطالب مرتبط

فهرست